reklama

Folklór ma prestáva baviť!

Mám rád folklór. Dodržiavam mnohé tradície. Som však za pokrok aj v tomto smere. Organizátori Medzinárodného folkórneho festivalu Myjava 2011 (ďalej MFF) však majú asi inú predstavu o šírení folkóru v súčasnosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Tu je zopár dôvodov, prečo si to myslím:

1. Čo je to "mokrá" alternatíva?

Tohtoročný MFF bol v daždivom období. Dážď pokazil všetko čo mohol, a to najmä v sobotu počas večerného hlavného programu. Keďže pršalo, museli organizátori prerušiť program. Navyše v priebehu tanečných vystúpení pobehovali po javisku chlapci s handrami a metlami a snažili sa dosucha vytrieť javisko. Samozrejme, že to nebolo možné, nakoľko stále lialo. Divím sa, že žiaden z tanečníkov sa nedolámal pri tanci. Toľko pošmyknutí a pádov čo som videl, som ešte nikdy a nikde nazažil. Pritom stačilo mať pripravený aj "mokrý" variant. Teda presťahovať program do športovej haly, alebo do kulturáku. Pokiaľ viem, nie je to nič nové. Takéto sťahovanie programu už na Myjave v minulosti zažili. O to viac sa čudujem takejto nepripravenosti organizátorov, ak predpovede počasia hovorili o tom, že cez víkend bude pršať. Dážď teda nikoho neprekvapil, čakal ho každý. Len organizátori nie.
A keď už nič iné, aspoň mohli prekryť javisko, aby to tí tanečníci mali jednoduchšie.

2. Čo je to divácky atraktívny program?

Chceme, aby folklór prežil? Chcem, aby sa folklór šíril aj k mladej generácii? Ak áno, tak prečo je program MFF postavený tak, ako pred 30 rokmi. Zdá sa mi absolútne neatraktívne, ak počas dvojhodinového programu vidím 10-krát jeden a ten istý tanec, len v prevedení iného súboru či skupiny. Prečo viac nevyužiť ten potenciál MFF, že tam prídu aj mladí ľudia a priblížiť im folklór. Chce to viac sviežosti, viac dynamiky, viac atraktivity. Stačilo by sa pohrať viac so svetlom a už to by zatraktívnilo toto podujatie. Ak by som to mal nazvať rozhlasáckou terminológiou, tak treba takéto programy poprestrihávať. Je to stále o tom istom, stále to isté formácie tanečníkov, stále tie isté motívy, stále taká istá nuda. Aj folklór sa dá robiť príťažilivo! Dôkazom toho sú Všetečníci, Banda, Poleno, Chlastáš a im podobní. Nemám nič proti tradičným formám folklóru. Patrí to tiež na MFF, ale bez "modernejšieho" folklóru bude nadšencov ľudového umenia a tradícii čoraz menej.
Na druhej strane však nedokážem pochopiť, čo robia klasickí kolotočári na MFF. Prečo musia práve Reťazák, Labute, Lodičky a pod. reprezentovať to moderné na MFF? 

3. Čo je to viacdenná vstupenka?

Porgram MMF bol od piatku do nedele. Keďže pochádzam z tohto regiónu a mám rád folklór, tak som mal v pláne vidieť program každého dňa. Zarazilo ma však, že organizátori neponúkli návštevníkom vstupenky na celé trvanie MFF. Každý deň som si teda musel kúpiť samostatné vstupné. Zdá sa mi prirodzené, ak v súčasnosti organizátor nejakého viacdňového podujatia ponúkne možnosť kúpy viacdňovej vstupenky za výhodnejšiu cenu. Na Myjave takto nerozmýšľajú. Pýtam sa: "Prečo?" Napríklad tento rok by sa im to oplatilo, nakoľko bolo nepriaznivé počasie, a tak v sobotu a vnedeľu prišlo menej ľudí. Teda menej ľudí si zakúpilo sobotňajšiu a nedeľňajšiu vstupenku. AK by si však tí, ktorí prišli ešte v piatok, zakúpili vstupenku na celú akciu, predpokladám, že zisk z predaja by bol väčší.

Marek Mikúšek

Marek Mikúšek

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som šťastne ženatý, mám syna a pracujem v médiách. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu